Varför startar man en friskola? Möt några av Sveriges skolpionjärer

”Elever som säger ”you saved my life” – det gör mig stolt!”

11 december 2020

En skola med tydligt ledarskap, starkt engagemang för eleverna, disciplin och struktur – och av internationell karaktär. Det var visionen

Startade den skola han själv saknade som barn

04 december 2020

Mobbad i den kommunala skolan fick Peje Emilsson flytta till mormor för en bättre skolgång. Detta födde så småningom en

”Vi måste hela tiden vara bäst”

27 november 2020

Från städjobb till att starta och driva en koncern med förskolor, grundskola och cateringföretag. Från finska Karelen till Järvafältet utanför

”Jag ville kunna påverka, öka fokus på undervisningen och korta beslutsvägarna”

20 november 2020

”Efter att ha arbetat i många år som gymnasielärare och dessutom drivit eget företag kände jag att tiden var mogen

”Besjälade av att skapa bra skolor med hög kvalitet för barn och medarbetare”

13 november 2020

”Det är fel fokus i debatten när det handlar om vinst istället för kvaliteten i skolan”. Det säger Marita Andersson,

”Vi ville göra en bra skola bättre”

06 november 2020 ”Jag har arbetat många år inom Bollnäs kommun, bland annat på en högstadieskola i centrala Bollnäs. Jag och mina arbetslagsledare ville göra en bra skola bättre och jag hade många kontakter

”Stolt över att vi gör skillnad för våra elever och brukare”

30 oktober 2020 Ända sedan Utvecklingspedagogik startades 1994 har fokus legat på att skapa erbjuda utbildning och verksamhet av hög kvalitet för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning ”Vi är stolta över att

”Lagstiftarna förstår inte konsekvenserna för små aktörer”

23 oktober 2020 Som många andra friskolor startade Malmö Montessoriskola som en naturlig vidareutveckling av en populär och framgångsrik förskola. Det som särskiljer den här skolan är bland annat dess anrika historia av

”Skyhögt över snittet när det gäller att få ut ungdomar i jobb”

16 oktober 2020 ”Det som särskiljer oss från andra skolor är bland annat att vi tillsammans med företag inom olika branscher tar fram och erbjuder de utbildningar som behövs. Det gör våra elever

”Med kreativa arbetssätt kan vi nå ännu längre”

09 oktober 2020 Efter många år med musikgymnasiet Rytmus hade grundaren Johan Sjölin sett vilken kraft musiken har när det gäller att utveckla en individs båda hjärnhalvor och skapa nöjda elever som presterar