”Med kreativa arbetssätt kan vi nå ännu längre”

Efter många år med musikgymnasiet Rytmus hade grundaren Johan Sjölin sett vilken kraft musiken har när det gäller att utveckla en individs båda hjärnhalvor och skapa nöjda elever som presterar höga akademiska resultat. ”Med Pops Academy i Stockholm har vi tagit konceptet längre ned i åldrarna, årskurs 4-9, och lyckats attrahera barn från 28 kommuner i regionen – barn från helt olika bakgrunder och med rötter i olika kulturer som förenas genom sitt brinnande musikintresse. Jag möts av glada barn varje dag”, berättar han.

Varför startade du en friskola?
– Jag är ekonom och musiker till yrket – och samtidigt inbiten entreprenör. I samband med friskolereformen startade jag musikgymnasiet Rytmus 1993 och fick då chansen att kombinera dessa kompetenser. Jag ledde verksamheten där i 14 år – och såg hur kreativitet positivt påverkar våra möjligheter att utveckla även akademiska färdigheter. Rytmus såldes sedan till AcadeMedia och jag var kvar en tid och fortsatte utveckla verksamheten. Några år därefter som bland annat sverigechef på utbildningsbolaget Hyper Island samt skolutvecklingschef på Svenska Fotbollsakademin började jag drömma om att skapa ett nytt Rytmus – men som gick längre ned i åldrarna. När jag träffade min fru, som är lärare, föll alla bitar på plats. År 2015 drog vi igång Pops Academy grundskola i Stockholm för elever i årskurs 4-9.

Beskriv skolans profil!
– På Pops Academy kombinerar vi akademisk kvalitet och kreativ verksamhet. Vi ser till att jobba med båda hjärnhalvorna och låter musiken genomsyra allt vi gör, eftersom vi vet att vi med hjälp med kreativa arbetssätt kan nå ännu längre. Skolan, som ligger i gamla Militärhögskolan i centrala Stockholm, attraherar elever från 28 kommuner – från Västerås i väster till Norrtälje i norr och Nynäshamn i söder. Vi är glada över blandningen – vi har elever från enormt olika bakgrunder och med rötter i olika kulturer. Men här förenas alla tack vare sitt brinnande musikintresse.

Vad är du stoltast över?
– Jag möts av glada barn varje dag. De visar tydligt att de älskar att gå här, de är toleranta, umgås över gränserna och låter alla vara med. De är också esteter. Även medarbetarna trivs – ända sedan den första dagen har lärare stått på kö för att arbeta här. Vi har fantastiska akademiska resultat – avgångsklasserna VT-19 uppnådde ett meritvärde som placerar oss på plats 8 av alla skolor i Sverige. Pops Academy är också en av landets ledande skolor när det gäller användande av digitala verktyg och ligger långt framme när det gäller att ta till sig den senaste svenska och internationella forskningen inom utbildning.

Vad är den största utmaningen idag?
– Ända sedan friskolereformen har vi levt med en politisk osäkerhet. När vi drog igång arbetet med att starta Pops Academy år 2014 sammanföll det med valrörelsen, då friskolor var rejält i blåsväder från visst politiskt håll. Det gjorde oss oroliga för hur intresset skulle se ut från föräldrar och om de skulle våga sätta sina barn i en nystartad friskola. Men man blir luttrad – och den erfarenhet vi har kunnat uppvisa från tiden med Rytmus, som i dag är Sveriges ledande musikgymnasieskolor, har varit viktig för att bygga upp förtroende.

Fakta:

Pops Academy grundades i Stockholm 2015 och är idag en av Sveriges högst rankade grundskolor. Skolan har 330 elever och 30 medarbetare, varav 20 lärare. Sedan 2020 finns Pops Academy även i Umeå. Båda skolorna erbjuder årskurs 4–9. Pops Academy AB ägs av AcadeMedia.

 

.