Skolinspektionen genomför varje år Skolenkäten med vårdnadshavare till elever i grundskolan, elever i årskurs 5 och 8,[1] i årskurs 2 i gymnasiet samt pedagogisk personal i grund- och gymnasieskolan. Resultaten används bland annat i Skolinspektionens riskbedömning, som del av underlaget för att bedöma vilka skolor som bör prioriteras i tillsynen.
Vårterminen 2023 genomfördes årskurs 8:s enkät, som ett exempel, på 295 friskolor av 16 285 elever och 562 kommunala skolor med 47 155 elever.
Enkäten består av ett stort antal frågor. I Skolverkets databas redovisas fem av dem i ett sammandrag för elever och vårdnadshavare. Medelvärdet på dessa redovisas i illustration 31–36, 10-gradig skala. Det finns en svag tendens i att de kommunala skolorna ”knappar in” på friskolorna, tydligast bland eleverna.
Nöjdare föräldrar i friskolor
Föräldrar med barn i friskolor är nöjdare än föräldrar med barn i kommunala skolor på de fem utvalda frågorna. Störst är skillnaden i hur nöjd man är med skolan, +1,2. Även skillnaden i upplevd trygghet är stor, +1,1.
Minst är skillnaden i upplevelsen av hur ofta lärarna får barnet att bli intresserat av skolarbetet, +0,6.
Ill. 31. Vårdnadshavare åk 1–9, Vårterminen 2023 (Skolverket, 2023). Skolinspektionen, resultat Skolenkäten 2023.
Nöjdare elever i årskurs 8 i friskolor
Eleverna i årskurs 8 i friskolor är också nöjdare än eleverna i samma årskurs i kommunala skolor på de fem utvalda frågorna. Störst är skillnaden i nöjdhet, +0,5. Friskoleeleverna upplever även att deras lärare får dem att bli mer intresserade av skolarbetet, +0,2.
På frågan om upplevd hjälp från skolan för att klara skolarbetet, får fristående och kommunala skolor samma resultat.
Ill. 32. Elever åk 8, Vårterminen 2023 (Skolverket, 2023). Skolinspektionen, resultat Skolenkäten 2023.
Ill. 33. Elever åk 5. Vårterminen 2023 (Skolverket, 2023). Skolinspektionen, resultat Skolenkäten 2023.
Mer lika i årskurs 5
Eleverna i årskurs 5 i friskolor är nöjdare med sin skola än eleverna i samma årskurs i kommunala skolor, +0,2.
Elever i årskurs 5 i friskolor upplever att de får mindre hjälp i sitt skolarbete av sina lärarna. På resterande tre frågor är resultaten lika.
Ill. 34. Elever åk 2 gymnasiet, Vårterminen 2023 (Skolverket, 2023). Skolinspektionen, resultat Skolenkäten 2023.
Nöjdare elever även i fristående gymnasier
Friskoleeleverna i årskurs 2 i gymnasiet är nöjdare än eleverna i årskurs 2 i kommunala skolor i upplevelsen av lärarnas förmåga att väcka intresset för skolarbetet, +0,2, och mer nöjda med skolan som helhet, +0,1.
Minst är skillnaden i upplevd arbetsro och trygghet i skolan, -0,2 och -0,1 respektive.
Mycket nöjdare grundskollärare i fristående skolor
Skolverket gör inte längre ett sammandrag av den pedagogiska personalens svar på Skolenkäten. Vi har valt att redovisa fyra frågor som motsvarar vårdnadshavarnas och elevernas frågor samt ytterligare två, som vi anser är viktiga.[2] Frågan om generell nöjdhet ställs inte till lärare.
Grundskollärare i friskolor är nöjdare än lärare i kommunala skolor på alla sex utvalda frågor. Störst är skillnaden i upplevelsen av att eleverna får det stöd de behöver för att klara skolarbetet, +1,2. Även skolledningens kännedom om skolans verksamhet upplevs som större i friskolor, +1,1.
Minst är skillnaden i upplevelsen av elevernas studiero och förmågan att väcka elevernas intresse för skolarbetet, +0,2.
Ill. 35. Pedagogisk personal i grundskolan, Vårterminen 2023 (Skolverket, 2023). Skolinspektionen, resultat Skolenkäten 2023.
Nöjdare gymnasielärare i friskolor
Även gymnasielärare i friskolor är nöjdare än lärare i kommunala skolor på fem av de sex frågorna. Störst är skillnaden i upplevelsen av skolledningens kännedom om skolans verksamhet, +1,1.
Upplevelsen av elevernas studiero är densamma.
Ill. 36. Pedagogisk personal, gymnasiet, Vårterminen 2023 (Skolverket, 2023).
[1] Byte av respondentgrupp från elever i årskurs 9 till elever i årskurs 8 är en av förändringarna för Skolenkäten 2022. Skolinspektionen motiverar förändringen med; ”När enkäten besvaras i årskurs åtta har eleverna större möjlighet att ta del av ett eventuellt förbättringsarbete mot bakgrund av enkätresultatet.” (Skolinspektionen; Resultat Skolenkäten 2022, 2022).
[2] Skolledning och likvärdig bedömning.