Läser en intervju med professor Sven Bölte i Svenska Dagbladet – ”De flesta politikerna förstår inte vad adhd är”.
Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska institutet och han kommenterar det ökning av barn och ungdomar med adhd som skett under senare år. En intressant intervju där han understryker vikten av att man inte ska tror att det bara handlar om medicinering.
Förbundet arrangerade i augusti 2023 ett frukostseminarium på tema ”Hur mår eleven?”. Utgångspunkten var en rapport från Folkhälsomyndigheten och hur elever och ungdomar mår i Sverige. Vid seminariet medverkade också tre läkare varav en var just nämnde professor Bölte. Hans budskap var mycket tydligt och i grunden väldigt enkelt. Hur verksamheten i skolan organiseras spelar roll. Ett allt för fritt arbetssätt på lektionerna utan att läraren angett vad som ska ske och och varför, så att eleverna förstår vad som förväntas av dem och vad som är syftet med lektionen, riskerar att skapa stor osäkerhet och oro för dessa elever. En osäkerhet som till och med kan leda till att hen inte vill gå till skolan. Elever som har adhd har stort behov av att veta vad som gäller och vad som förvänts av dem i skolan, såväl som i klassrummet. Det innebär att det är oerhört viktigt att det är tydligt vad som gäller och dessutom är det viktigt att de känner att skolan har höga förväntningar på alla elever.
Alla, elever såväl som medarbetare i skolan och föräldrar, ska veta vem som är ansvarig för vad i skolan och i klassrummet. Precis som på vilken arbetsplats som helst. De som finns i skolan/på arbetsplatsen ska helt enkelt förstår varför det finns vissa regler, de ska förstå vad som förväntas av dem. Det innebär att de skolor som förstår hur viktigt det är att vara näst intill övertydligt kring dessa frågor, också har ett arbetssätt som inte bara gynnar elever med adhd, utan även alla andra elever. Alla vet vad som gäller. Och då kanske det till och med är så att man inte behöver medicinera elever i den omfattning som sker idag. Du kan se hela vårt seminarium här.