Det är en minst sagt relevant fråga. Nu senast har det kommit en dom i Högsta domstolen, som innebär att elever som inte fått det stöd som de har rätt till, är utsatta för diskriminering. Friskolornas riksförbund har under många år lyft frågan om att systemet för ersättning och stöd till elever med särskilda behov inte fungerar. Det drabbar de elever som behöver detta stöd.
Köerna till resursskolor ökar. Kommunerna, som har att göra bedömningen om huruvida eleverna har rätt till tilläggsbelopp, ställer allt större krav på att den friskola som önskar få tilläggsbeloppen ska ”bevisa” att elever verkligen har det stödbehov som man hävdar. Beviskraven förefaller inte vara lika höga för de elever som går i den kommunala skolorna.
Förtvivlade föräldrar ser hur deras barn inte får det stöd som de behöver i skolan. För några år sedan var det mycket diskussioner om detta i Stockholm, där kommunen ställde mycket höga krav på elevernas stödbehov. Efter kraftiga protester från föräldrar ändrade kommunen sin tillämpning. Men problemen finns fortfarande kvar på många håll i landet, vilket också HD:s dom visar. Jag har skrivit om problemen vid flera tillfällen, se till exempel detta blogginlägg med intervjuer med såväl en förälder som en skolchef vid en resursskola.
Från förbundets sida har vi också arrangerat seminarier för att lyfta problemet. Dels ett som handlar om elever som inte vill går till skolan (hemmasittare) och ett som handlar om elevhälsa – Hur mår eleverna? Vid det senare medverkade bl a Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap, Karolinska Institutet. Titta på vår intervju med honom, han är kritisk mot skolans oförmåga att anpassa sig till elevers olika behov. Något som han också tar upp i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Han skriver den tillsammans med Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap med inriktning skola och lärarprofession, Lunds universitet.
Skoldebatten har ett orimligt fokus på friskolefrågan. Samtidigt finns det problem i den svenska skolan som professor Bölte med flera har lyft länge. Johan Söderlund, medicine doktor och specialist i psykiatri, överläkare vid Wemind Psykiatri Nacka, som också deltog vid vårt seminarium ”Hur mår eleverna?”, skrev en debattartikel om ADHD som var den mest lästa debattartikeln i Svenska Dagbladet under 2023.
Våra förbundsjurister har år efter år påpekat att dagens system inte fungerar. Incitamenten för en kommun att ”lämna ifrån sig” mer pengar i form av tilläggsbelopp till elever i friskolor, som är i behov av omfattande särskilt stöd, är näst intill obefintliga. Därför är det viktigt att systemet ändras.
Det behövs en oberoende bedömning av vilka behov som eleverna har. Först då kan vi få ett system som innebär en rimlig likabehandling av elever med omfattande behov av särskilt stöd. Men det behövs också, som konstateras i det seminarium som jag hänvisade till ovan, ”Hur mår eleverna?”, en större förståelse från skolans sida till att undervisningen behöver anpassas till det vi alla vet – att människor är olika. /