Ledarskapet är för dåligt i de skolor där det behövs som mest. Det visar en ny rapport som Friskolornas riksförbund presenterar på ett seminarium i Almedalen, kl 13.30 på fredagen.
Ledarskapet är för dåligt i de skolor där det behövs som mest. Det visar en ny rapport av Friskolornas riksförbund. I gruppen ”storstadsskolor med dåliga kunskapsresultat” ger personalen ledarskapet lägst omdöme.
– I skoldebatten ursäktas svaga resultat för ofta med barnens bakgrund. Och självklart har det betydelse, men det måste inte finnas en koppling mellan barnens bakgrund och hur bra personalen upplever styrningen av skolan, säger Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund.
Bäst ledarskap i friskolor
Bäst resultat får gruppen ”fristående skolor” med 8,3 poäng av 10 möjliga. Allra lägst resultat hittas på en kommunal skola med låga kunskapsresultat i Göteborg. Där har personalen gett endast 3,3 poäng till rektors förmåga att utveckla utbildningen.
– Ledarskapet är avgörande för en väl fungerande skola, men det är för dåligt på för många skolor i dag. För att ge alla elever goda förutsättningar för lärande och för att vända den negativa trenden i svensk skola måste skolutvecklingen handla mer om ledarskapet, säger Ulla Hamilton.
Rapporten presenteras i Almedalen
Rapporten presenteras på Friskolornas riksförbunds seminarium ”Är det eleverna eller ledarskapet som det är fel på i den svenska skolan?”.
Tid: Fredagen den 8 juli klockan 13.30 – 15.00
Plats: Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6 (Trädgården).
Länkar
Kontakt
Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund
072-529 27 70
Magnus Johansson, kommunikatör
072-222 78 04