Den 16 maj kom resultatet från PIRLS, den internationella mätningen av läsförmågan bland elever i årskurs 4. Undersökningen gjordes 2021. Sverige får fler och fler elever som inte kan läsa. De elever som alltid talar svenska hemma (53 procent i denna PIRLS-undersökning) når internationellt sett mycket goda resultat. Men bland de elever som inte alltid talar svenska hemma är resultaten mycket bekymrande. Sammantaget visar det sig att nästan var 5:e elev inte kan läsa hjälpligt i slutet av årskurs 4. Kunskapsklyftorna ökar. En förklaring är givetvis den kraftiga flyktingmottagning som Sverige haft sedan 2015. De som deltar i denna undersökning började ju skolan 2017. Så här ser dessutom resultaten ut när det gäller nationella proven i åk 3:
Detta var ett av skälen till varför jag ville intervjua Sofia Norén, verksamhetschef för LegiLexi. Det är en stiftelse som erbjuder gratistjänster till skolor och lärare. Tillsammans med forskare har de tagit fram tester som innebär att de kan erbjuda ett verktyg som hjälper lärare att följa elevernas läsutveckling. I dag är det cirka 2600 skolor runt om i landet som använder detta verktyg.
Med hjälp av LegiLexi kan lärare anpassa undervisningen utifrån elevernas faktiska behov och sätta in rätt stödinsatser i rätt tid. Tänk om fler använde detta effektiva verktyg. Då kanske vi kan se fram emot en helt annan, positiv inriktning, på resultaten i nästa PIRLS.
Lyssna på intervjun i friskolepodden, eller se den här.
Och ta tillvara på tipsen att läsning måste tränas – särskilt på sommarlovet. Skulle vilja hävda att det gäller oavsett ålder …
/