29 maj 2023

Friskolebloggen

ULLA HAMILTON / VD på Friskolornas riksförbund

– Utöver dialogen med Skolinspektionen har alla medlemmar i Friskolornas riksförbund en skyldighet att vid varje tid efterleva anvisningar av Skolinspektionen. Friskolor sköts och ska skötas etiskt, professionellt och långsiktigt vilket gör det särskilt viktigt att reagera och agera när det finns skäl att tro att inte det efterlevs, säger Ulla Hamilton.

Nej, Magdalena Andersson, koncernerna har inte makten

19 april 2024

Det är föräldrar och elever som sitter på den. På torsdagen gjorde Magdalena Andersson (S) ett utspel där partiet krävde

Nu kommer ett förslag om Insynslag

17 april 2024

Imorgon torsdag ska enligt uppgift i media, utredaren Ulrika Geijer överlämna Slutbetänkande av Skolinformationsutredningen till skolminister Lotta Edholm. Utredningen har

Vi anmäler Göteborgs kommun till Skolinspektionen

16 april 2024

Jag har tidigare skrivit om det uppseendeväckande beslut som Grundskolenämnden i Göteborg tog i slutet av mars 2024. Ett beslut

Skolkommunalrådet ägnar sig åt lagtrots – det är inte okej

08 april 2024

Det socialdemokratiska skolkommunalrådet i Göteborg Viktoria Tryggvadottir Rolka tycker inte om skollagen, och hon tycker inte om det fria skolvalet.