Beror skillnader i elevers kunskapsresultat på vad eleverna har med sig hemifrån? Eller låter rektor, skolledare och lärare i de flesta skolor sina förväntningar på elevernas prestationer och sociala anpassning styras av elevernas socioekonomiska bakgrund? En skola som fokuserar på elevernas kapacitet istället för bakgrund kan ställa höga krav på eleverna. Vad kan höga förväntningar på varje elev leda till? Läs vad Lena Lingman, rektor Hudikgymnasiet, säger om detta.
Ni säger att ni är ”bäst på motivation” Vad gör ni som är annorlunda i jämförelse med andra skolor?
– Alla vuxna är överens om vilken syn vi har på eleverna och skapar en kultur på skolan. Alla lärare har en gemensam människosyn att vi tror på alla elever. Varje elev är som ett isberg, vi vet inte vad som ligger under ytan, vilken historia och vilken kapacitet de har.
Hur kommer det sig att ni började arbeta på det här sättet?
– Vi jobbade med arbetsmarknadsutbildning tidigare och eleverna som var mellan 18-24 år sa ofta till oss att de önskade att de fått lära sig allt det här i gymnasiet. Vi höll med och till slut bestämde vi oss för att starta en gymnasieskola. Efter att vi drivit gymnasium några år kom vi på att man borde starta ännu tidigare så då startade vi grundskola F-9.
Ni har höga förväntningar på era elever och ställer tuffa krav på ordning och reda. Hur reagerar de på det?
– Vi vill skapa ett tillstånd i klassrummet och det finns skäl till att det finns ordningsregler. Vi har inte jackor på oss inomhus, skorna på bordet etc. Det sänder signaler till eleverna att det är dags att jobba.
Du har tidigare pratat om begreppet ”valda sanningar”, vad innebär detta?
– Eleverna kan ha en föreställning om att de är dåliga i exempelvis matematik. Deras föräldrar säger samma sak och då blir det en släkthistoria att alla är dåliga i matte. Det här måste vi bemöta, så länge eleverna tror att de inte kan eller tycker att de själva är korkade har de svårt att lära sig. Just matematik är ett ämne som kan släppa fördämningarna och gör att de även förbättras inom andra ämnen. Vi lurar in dem i framgång.
Vad är det vanligaste misstaget en lärare kan göra?
– Att man tror att man har en aning om vad en människa är kapabel till.
Hudikskolan och Hudikgymnasiet är den enda friskolan i Hälsingland som har grundskola år F–9 och gymnasieskola.
Vill du se en längre intervju med Lena Lingman, där vi även pratar om mobbing och mobilförbud, kan du göra det i filmklippet från vår Youtubekanal.