21 maj 2021

På årsmötet i april valdes en ny styrelse för Friskolornas riksförbund. Ett av de nya ansiktena är Patrik Åkesson som är ordförande för RyssbyGymnasiet i Småland. Vi ställde några frågor om friskolor och den livliga skoldebatten för att lära känna honom lite närmare.

Varför är friskolor viktiga?

– Eftersom varje individ är unik så är det inte optimalt eller trovärdigt att man utvecklas till sin yttersta potential i en likformig skola. Friskolor behövs således för att varje person ska kunna välja ett alternativ som passar optimalt och individuellt.

Nu ligger flera politiska förslag inom skolområdet på bordet, vad är din tanke om den politiska situationen ur ett friskoleperspektiv?

– Det är bekymmersamt när politiska representanter gör utspel beträffande friskolor som inte överensstämmer med verklighet, forskning eller erfarenhet. Mångfald i perspektiv och pedagogik ger möjligheter till inspiration och leder till en positivare samhällsutveckling!

Vad tror du att just du kan bidra med i styrelsen?

– Personligen så har jag en fot i näringslivet, en i politiken och en i friskolornas värld. Detta gör att jag har ett helhetsperspektiv som jag tror kan vara nyttigt i styrelsearbetet. Jag har drivit företag i trettio år och har därför en rättfram syn på organisationsutveckling och effektivitet.

Är det något du särskilt ser fram emot i ditt nya uppdrag?

– Jag är tacksam för att ha fått chansen att lära och utvecklas i sällskapet av kompetenta personer. Mer kunskap ger bättre möjligheter att få vara den ambassadör i friskolefrågan som jag önskar bli, inte minst under valrörelsen.

Skolutveckling under 30 år – värt att uppmärksamma!

23 september 2022

I år är det 30 år sedan friskolereformen beslutades i Sveriges riksdag. Det är värt att uppmärksamma, och det gör

Vinsten bygger trygghet

09 september 2022

Falun är en friskoletät kommun och så många som var femte elev i grundskolan går i en friskola. På gymnasienivå

Skolchefen: Kommunal verksamhet har köpfest i december

02 september 2022

Diskussionen om vinst har präglat friskoledebatten under lång tid. Men är frågan verkligen relevant? Vart tar vinsten vägen och hur

Byskolan: När skolan dör dör en bygd!

23 juni 2022

Vårterminen är slut och för eleverna har det efterlängtade sommarlovet börjat. De yngre barnen ser redan fram emot att få