Spanska skolan lockar barn från elva kommuner till Solna: ”Kan säga att vi är unika.”

Med en tydlig inriktning på extra språkundervisning, kulturutbyte och firande av spanska traditioner som Flamencodagen har Rälsen Spanska skolan i Solna blivit populär. I dag är elever från elva kommuner hemmahörande på skolan.

– Det är unikt att säga att vi är en svensk skola med spansktalande inriktning, säger rektor Maria Almgren.

Varje morgon gör Sofia, som vi kallar henne, resan från Nacka hela vägen till Solna, en resa på över två mil med först buss och sedan byte till tunnelbana vid den lätt kaotiska byggarbetsplatsen Slussen. Anledningen? Sofia och hennes föräldrar vill att hon ska gå på en skola med en i Sverige unik inriktning: Spanska skolan. För henne och hennes familj har det varit en självklar prioritering då spanska språket är en del av familjen. Sofia har nära äldre släktingar som endast pratar spanska. För att kunna bygga en egen relation med släktingarna och för att kunna kommunicera med dem behöver hon ett väl utvecklat språk.

Både på förskolan och grundskolan på Rälsen Spanska skolan i Solna utanför Stockholm står det spanska språket extra mycket i fokus. Det betyder inte att alla på skolan har med sig det spanska språket hemifrån – på skolan finns både elever som börjat utan att kunna ett enda ord spanska och elever från spansktalande länder.

Rektor Maria Almgren menar att det finns många olika skäl till att föräldrar sätter sina elever på Rälsen Spanska skolan.

– Vissa är barn till föräldrar som valt att arbeta i Sverige en kortare tid, vissa vill hålla kvar vid sitt modersmål och vissa har kopplingar till Spanien eller andra spansktalande länder – men många väljer oss tack vare de trygga relationerna som finns mellan alla vuxna och barn då skolan är förhållandevis liten, säger hon.

Den speciella inriktningen på skolan har lockat elever från inte mindre än elva olika kommuner i närområdet.

– Det är unikt att säga att vi är en svensk skola med spansktalande inriktning, säger Maria Almgren.

Sofia från Nacka är bara en av flera elever som kommer långväga till Spanska skolan. Fanny Dreier, arbetslagsledare på skolan, berättar om hur spanskan genomsyrar skolans verksamhet.

– Det är ett levande språk här på skolan, precis som engelskan är i många andra skolor. Vi undervisar på svenska, men spanska är närvarande i undervisningen och även under rasterna. Barnen använder språket för att kommunicera med varandra, säger hon.

Men Spanska skolan handlar inte bara om språk. Skolan fokuserar även på att uppmärksamma och bevara spansk kultur. Man har exempelvis haft samarbeten med spanska ambassaden och spanska statens kulturinstitut Instituto Cervantes – och firat internationella flamencodagen.

– Vi dansade tillsammans, lyssnade på musik och pratade om att flamencon är upptagen på UNESCO:s världsarvslista. Många kom i sina egna flamencokläder och de som inte hade egen kunde låna av vår spansklärare, berättar Fanny Dreier.

Skolan är stolt över sin mångfald då man har elever med många olika nationaliteter. För att uppmärksamma detta firar de modersmålsdagen i februari, där alla språk som talas på skolan uppmärksammas.

– Vi pratar om rätten att ha ett modersmål, vi smakar på maträtter från olika länder och klär oss i kläder som representerar olika kulturer beroende på var eleverna kommer ifrån. Det är en mycket uppskattad tradition, säger Fanny Dreier.

Rektor Maria Almgren lyfter fram den starka samhörigheten på skolan, som överskrider kulturella gränser. Skolans relativt blygsamma storlek, med 77 elever i grundskolan och 72 i förskolan, är ytterligare en faktor som främjar samhörighet och en positiv atmosfär.

– Att vara i ett främmande land utan att kunna språket kan vara isolerande. Det är värdefullt att kunna använda sitt modersmål för att skapa en känsla av samhörighet. Att ha en skola där varje elev syns och tas om hand, oavsett ursprung, är avgörande för att känna trygghet och få studiero, betonar hon.

Maria Almgren är stolt över att vara rektor på en skola som lyckats skapa en så stark gemenskap, och som gör att elever som Sofia känner att det är värt att ta sig hela vägen från ena sidan av Stockholm till den andra. Sofia får för varje termin lättare och lättare att kommunicera med sin spansktalande morfar, som hon brukar tillbringa somrarna hos.

– I större skolor kan individen riskera att gå förlorad i mängden. Det vi har skapat här är en unik gemenskap där det spanska språket har en självklar plats, avslutar Maria Almgren.

Varför måste skolor stängas?

11 juni 2024

Den rubricerade frågan är mycket relevant. Därför finns det skäl att ta reda på dess svar. I skoldebatten framförs det

Skolinspektionens skolenkät tydlig – lärare i friskolor trivs bättre

10 juni 2024

Skriver i dag på Expressen DEBATT. För fackförbundet Sveriges lärare är den så kallade marknadsskolan ett rött skynke. Många lärarstudenter

Se frukostseminariet ”Varför måste skolor stängas?”

10 juni 2024

När en skola lägger ned aktiveras ofta ett helt samhälle för att kämpa emot. Men kan en skolnedläggning vara nödvändig

Insyn eller inte insyn – det är frågan

31 maj 2024

För över en månad sedan överlämnade den så kallade Skolinformationsutredningen sitt förslag till skolministern. Denna för friskolorna så viktiga utredning,