Vad har hjärnforskningen att lära alla som jobbar inom skolan? Torkel Klingberg, hjärnforskare vid Karolinska institutet, berättar om hur hjärnan jobbar med inlärning och vilka utmaningar teknik och digitaliseringen ställer oss inför när hjärnan ska hantera både mobilen och matematikundervisningen samtidigt i klassrummet. I samband med Friskolornas riksförbunds årsmöteskonferens Svensk skola i en ny tid delgav Torkel Klingberg, professor och läkare vid Karolinska institutet, oss sina tankar.

Pär Lager: Så har Ukraina klarat beredskapen

29 april 2024

Pär Lager vid Försvarshögskolan berättade under årsmöteskonferensen Så kan friskolor bidra i en orolig tid om hur Ukraina klarat beredskapsarbetet

Skolan som civilförsvar

29 april 2024

Johan Berggren, statssekreterare hos ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M), om hur civilsamhället behöver rusta sig för kris och

Skolans roll i en föränderlig tid

29 april 2024

Olof Gränström, som jobbade nära Hans Rosling på Gapminder, om framtiden och hur samhället och skolan behöver rusta sig för

Hur många friskolor krävs för att vända PISA-resultaten?

29 april 2024

Tillsammans med skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren, som analyserat Sveriges PISA-resultat 2022, diskuterar riksdagspolitiker i utbildningsutskottet hur vi kan stärka kunskapsresultaten bland