Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om en ny lag som ger skydd för personer som rapporterar om missförhållanden på arbetsplatser, s k visselblåsare.
De nya reglerna börjar gälla den 17 december 2021 och innebär att EU:s visselblåsardirektiv genomförs i den svenska lagstiftningen.
Syftet är att göra det säkrare, tryggare och enklare att rapportera missförhållanden i verksamheter.
Lagen innebär bland annat att fler personer kommer att omfattas av skyddet och det blir också tydligt hur man går till väga för att visselblåsa samt hur mottagaren ska agera.
Sekretesskyddet stärks upp och omfattar anmälan, anmäld person samt visselblåsaren.
Verksamheter med minst 50 arbetstagare blir skyldiga att införa särskilda rapporteringskanaler och det ska även gå att slå larm genom särskilda kanaler till myndigheter inom vissa områden.
Kraven på att införa visselblåsarfunktioner eller rapporteringskanaler föreslås införas stegvis.
Steg 1 är att alla arbetsgivare med minst 250 anställda och alla offentliga arbetsgivare med 50-249 anställda ska ha en visselblåsarfunktion i enlighet med lagen den 17 juli 2022.
Steg 2 är att alla privata arbetsgivare med 50-249 anställda ska ha en visselblåsarfunktion på plats den 17 december 2023.
Här finns mer information om den nya lagen:
Regeringens proposition/2021/05/prop.-202021193