25 september 2014

Varannan lärare i gymnasieskolan och var tredje lärare i grundskolan saknar behörighet i de ämnen de undervisar i. Det visar ny statistik som Skolverket presenterar idag. Skillnaden i andel lärare som har pedagogisk högskoleexamen mellan fristående och kommunala skolor fortsätter att minska.

– Både forskning och OECD visar att en lärares kompetens är den viktigaste framgångsfaktorn. Nu måste alla krafter i skolan hjälpas åt för att vända utvecklingen och fristående huvudmän ska ta sin del av ansvaret, säger Claes Nyberg, vd Friskolornas riksförbund.

Tidigare statistik från Skolverket visar att andelen lärare med pedagogisk högskolexamen har ökat snabbt i fristående skolor de senaste tio åren och gapet minskar successivt till de kommunala skolorna. Den generella skillnad som kvarstår får utslag även i denna nya studie, där matchning har gjorts med de ämnen som lärare undervisar i.

– Våra medlemmar har svårt att hitta rätt behöriga lärare att rekrytera när det råder stor brist. Friskolor är också generellt mindre, vilket gör det svårare att hålla heltidstjänster i varje ämne. Trots det har friskolor höjt sin andel behöriga lärare snabbt de senaste tio åren, säger Claes Nyberg.

Var fjärde fristående grundskola i Sverige har färre än femtio elever och var tredje fristående gymnasieskola har färre än hundra elever. Av fristående huvudmän driver 85 procent endast en grund- eller gymnasieskola.

Se bifogad bild för statistik över andelen lärare med pedagogisk examen över tid.

Pär Lager: Så har Ukraina klarat beredskapen

29 april 2024

Pär Lager vid Försvarshögskolan berättade under årsmöteskonferensen Så kan friskolor bidra i en orolig tid om hur Ukraina klarat beredskapsarbetet

Skolan som civilförsvar

29 april 2024

Johan Berggren, statssekreterare hos civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M), om hur civilsamhället behöver rusta sig för kris och krig. På årsmöteskonferensen

Skolans roll i en föränderlig tid

29 april 2024

Olof Granström, som jobbade nära Hans Rosling på Gapminder, om framtiden och hur samhället och skolan behöver rusta sig för

Hur många friskolor krävs för att vända PISA-resultaten?

29 april 2024

Tillsammans med skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren, som analyserat Sveriges PISA-resultat 2022, diskuterar riksdagspolitiker i utbildningsutskottet hur vi kan stärka kunskapsresultaten bland