Sjölins Gymnasium inspireras av Harvards metoder: ”Bidrar till förståelse på djupet”
Harvard Business School har gjort sig känt för sin case-metodik. En metodik som även används i Sverige på Sjölins Gymnasium.
– Metoden bidrar till att eleverna verkligen förstår på riktigt – kunskapen går in på djupet, säger Frida Pernesten, som är lärare på skolan.
Frida Pernesten arbetar som lärare i svenska, religion och filosofi på Sjölins Gymnasium i Göteborg. Hon sökte sig till skolan för drygt tio år sedan för att hon visste att Sjölins har ett arbetssätt som skiljer sig från många andra svenska gymnasieskolors. På Sjölins Gymnasium jobbar man nämligen efter en så kallad case-metodik, som inte minst är etablerad på den amerikanska elitskolan Harvard Business School.
Case-metodiken innebär på Sjölins Gymnasium att man lägger ihop delar av innehållet från flera ämnen under en sexveckorsperiod, exempelvis svenska, historia och samhällskunskap, då man behandlar ett övergripande tema eller en övergripande frågeställning från verkligheten: ett case.
– Helst vill vi att det ska vara ett aktuellt fall, något spännande som händer nu. Men det kan även vara historiska fall, berättar Frida Pernesten.
Just nu jobbar hon med en grupp i ettan inriktad mot juridik, där fallet är det så kallade Rödebyfallet, där en pappa i Blekinge sköt ett gäng mopedungdomar efter upprepade trakasserier av hans son. Ett annat exempel är när en klass, under pandemin, tittade på situationen ur statsepidemiolog Anders Tegnells perspektiv. Flera av fallen som används kommer från Harvard.
– Vi försöker alltid att starta case-perioden med att presentera en aktuell situation eller ett fall, där poängen är att det ska vara intresseväckande och att eleverna ska efterfråga kunskap. Sedan jobbar man med caset över sex veckor, dels med helt vanliga föreläsningar, dels med olika typer av övningar. Efter ett par mindre examinerande uppgifter på vägen landar det i en större uppgift mot slutet av sexveckorsperioden där eleverna ska förklara och resonera.
En viktig form är ett så kallat fallseminarium, som ofta görs i helklass. Då jobbar klassen med en skriven fallberättelse utifrån en persons perspektiv, där eleverna ska analysera kring vad som hänt och varför.
– Bland annat pratar vi om hur man kan komma fram till bättre lösningar än hur utfallet blev i verkligheten. Det här är det vi har inspirerats mest tydligt av hur Harvard jobbar med casemetodik, säger Frida Pernesten.
Sjölins Gymnasium samarbetar även med Harvard Business School kring att utveckla case-metodiken på skolan. En Harvard-professor har besökt skolan i Sverige, och flera av lärarna har varit i Boston på besök.
– Vi har fått sitta med på fallseminarier där, och kunnat se att deras arbetssätt är likt vårt. Samtidigt har vi försökt närma oss hur de gör ännu mer. Det har bland annat lett till att vi jobbar mer med skrivna fall i dag, i stället för som tidigare exempelvis dokumentärer.
Frida Pernesten ser flera fördelar i att jobba med case-metodik.
– Eleverna pratar ofta om hur mycket de älskar att jobba på det här sättet. När de har gått hela grundskolan och alltid gjort lite på samma sätt är det väldigt skönt för dem att jobba annorlunda. Många av våra elever är också duktiga på att själva driva på i undervisningen, och blir uttråkade när det bara är envägskommunikation där de bara får sitta i bänken och lyssna på läraren.
Hon fortsätter:
– Det bidrar till att de förstår på djupet och lär sig se fler perspektiv – man har inte bara läst in ett svar som man sedan ska presentera utan kunskapen går in på djupet. Ibland är det bättre att ställa en fråga än att försöka ge ett smart svar.
Hon ser också en stor fördel i att arbetssättet gör att hon som lärare får tillbringa mer tid med sina elever.
– I princip tre timmar per dag lägger eleverna på att arbeta med case. I stället för att ha sex lektioner per dag med olika lärare är det mycket mer samlat här. På en vanlig skola skulle jag kanske ha åtta klasser – här har jag två. Med 64 elever snarare än flera hundra är det mycket lättare för mig att få en tät relation med dem. Jag vet hur de ligger till och vad de behöver för extra stöd och hjälp.
Det är med andra ord inte bara Frida Pernesten som känner att hon har hittat hem hos Sjölins med en metodik som skiljer sig från många andra skolors – det finns även berättelser om elever vars framtid påverkats av att jobba med case-metodik.
– Jag kan berätta ett exempel om en elev hos oss som var väldigt duktig och hade höga betyg. Vi hade alla trott att hon skulle studera vidare på Handels eller något liknande. Hon hörde av sig något år efter studenten och berättade att hon fått mersmak på det där med att driva projekt och jobba kreativt från tiden hos oss, och att de kunskaper hon fått på gymnasiet räckte överraskande långt. Hon hade i stället för studier börjat arbeta med det hon brinner för, som frilansande grafisk designer i Köpenhamn. Det gladde oss mycket!