När en skola lägger ned aktiveras ofta ett helt samhälle för att kämpa emot. Men kan en skolnedläggning vara nödvändig ibland? En ny rapport tittar på skolnedläggningar under de senaste tio åren. Är de vanligast bland kommunala eller fristående skolor? Och varför lägger de ned?

➡ 3 av 4 skolor som lagts ner under perioden har haft färre än 150 elever.

➡ Friskolor som läggs ned har i regel något färre elever än kommunala skolor som läggs ned.

➡ 45 procent av alla kommuner har inte haft någon skolnedläggning alls sedan 2013/14 och 84 procent av kommunerna har inte upplevt att en friskola lagt ned.

➡ Kommunala och fristående skolor tar ett lika stort ansvar för att ta emot elever när en skola stängs, sett till fördelningen av skolor i landet (fristående/kommunala).

➡ När en friskola läggs ner tar friskolor emot 24 procent av eleverna, trots att andelen friskolor bara är 18 procent.

Den 11 juni hade vi ett högaktuellt frukostseminarium där vår panel diskuterade hur en skolnedläggning funkar i praktiken. Läs rapporten här.

Medverkande:

Gustav Blomberg, skolekonom och rapportförfattare
Josefin Malmqvist, utbildningspolitisk talesperson (M)
Lena Dahlstedt, före detta utbildnings- och stadsdirektör Nacka kommun
Linda Öholm, PA-chef Internationella Engelska Skolan
Sofi Klang, kommunikationschef Kunskapsskolan

Pär Lager: Så har Ukraina klarat beredskapen

29 april 2024

Pär Lager vid Försvarshögskolan berättade under årsmöteskonferensen Så kan friskolor bidra i en orolig tid om hur Ukraina klarat beredskapsarbetet

Skolan som civilförsvar

29 april 2024

Johan Berggren, statssekreterare hos ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M), om hur civilsamhället behöver rusta sig för kris och

Skolans roll i en föränderlig tid

29 april 2024

Olof Gränström, som jobbade nära Hans Rosling på Gapminder, om framtiden och hur samhället och skolan behöver rusta sig för

Hur många friskolor krävs för att vända PISA-resultaten?

29 april 2024

Tillsammans med skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren, som analyserat Sveriges PISA-resultat 2022, diskuterar riksdagspolitiker i utbildningsutskottet hur vi kan stärka kunskapsresultaten bland