Inspelade seminarier & intervjuer Nyhet Förädlingsvärde Grundskola Internationella Engelska Skolan Karin Carlsson Kunskap Kunskapsmätning Kunskapsskolan Linda Öholm socioekonomiska bakgrundsfaktorer
Därför jobbar IES och Kunskapsskolan med förädlingsvärde
05 juni 2023
Hur mäter man om en skola lyckats med sitt kunskapsuppdrag? Det handlade ett frukostseminarium som Friskolornas riksförbund bjöd in till.
Friskolebloggen Eso Forskning Kvalitet Lika villkor likvärdighet socioekonomiska bakgrundsfaktorer
Forskare: skoleffekten har liten relevans som förklaring av resultatskillnader mellan skolor
10 april 2019
Är då brist på likvärdighet i svensk grundskola ett stort problem? Enligt de mått vi använt kan man knappast hävda
Friskolebloggen Höga förväntningar ledarskap socioekonomiska bakgrundsfaktorer
Forskningen är tydligt – höga förväntningar oavsett elevens bakgrund är avgörande för resultatet
28 februari 2019
När man läser vad Lennart Grosin skriver, som också har täckning i internationell forskning och nyligen också bekräftats av Maria