Vad kan vi säga om effekterna av friskolereformen?
22 mars 2021 Friskoledebatten är het just nu. Det finns flera utredningsförslag som, om de blir verklighet, kommer att påverka förutsättningarna för att driva friskola och därmed också för skolvalet. Men vad säger
Skolforskare kritiserar Likvärdighetsutredningen – De har räknat fel om skolpengen
19 november 2020 Åstrandsutredningen om en likvärdig skola kan inte ligga till grund för en eventuell lagstiftning om att minska skolpengen för landets friskolor. Utredningens förslag är inte grundat i tillräcklig empiri och
Jubileumsrapport från Kunskapsskolan 20 år – Glädjebetyg eller glädje att sätta betyg
23 juni 2020 I år fyller Kunskapsskolan 20 år och i samband med jubileet presenterar de ett antal vetenskapliga artiklar och rapporter. Läs intervjun med Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren för att få veta
Hur klarar sig förskolebarn?
11 september 2019 Hur klarar sig förskolebarn som gått deltid i förhållande till de som gått heltid i förskolan? Hör om Mattias Hallbergs slutsatser i sin masteruppsats.
Forskare: skoleffekten har liten relevans som förklaring av resultatskillnader mellan skolor
10 april 2019 Är då brist på likvärdighet i svensk grundskola ett stort problem? Enligt de mått vi använt kan man knappast hävda det. Skillnaden mellan skolor i egenskaper eller ”kvalitet” bidrar något