06 maj 2021

Hör Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, resonera om hur dagens skolpolitik och pedagogik har gjort det svårare att mäta kunskap över tid.

”Det finns inga nationella prov som mäter detta utan vi får nöja oss med PISA för det är vad vi har. I undervisningen utgår man från eleven och eleven ska utgå från sina egna erfarenheter och sätta upp egna mål. Erfarenheterna kommer hemifrån och då slår hemförhållanden igenom i skolan och resultaten. Om det inte går att mäta kunskaper och sätta betyg därefter uppstår en osäkerhet och betygen blir inte jämförbara. Vi behöver ha nationellt jämförbara prov föra att kunna bedöma hur det går för eleverna i skolan.”

 

Magnus Henrekson har en bakgrund som professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och var till slutet av förra året vd för Institutet för Näringslivsforskning. Han är numera senior forskare vid samma institut. Han har tillsammans med fil dr Johan Wennström just skrivit klart ett större internationellt bokmanus om den svenska skolan.

Vd intervjuar Tom Callahan, Futuraskolan

28 maj 2024

Tom Callahan, vd på Futuraskolan, intervjuas av Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund, om kunskapsresultat, elevhälsa och Futuraskolans egen Master

Intervju med Johanna Karlsson, rektor Vrena friskola

26 mars 2024

Hur är det egentligen att driva en mindre, kooperativt ägd skola en bit från närmaste större tätort? En styrka är

Vd intervjuar Andreas och Sara på Karlsundsskolan i Örebro

20 februari 2024

På Karlslundsskolan i Örebro är rörelse en naturlig del av skoldagen. Skolan är en certifierad generation Pepp-skola vilket innebär att

Vd intervjuar Malin Nordesjö, Tisenhultgruppen

19 februari 2024

Malin Nordesjö är ägare och vd på Tisenhultgruppen, som bland annat driver Futuraskolorna. Här intervjuas hon av Ulla Hamilton, vd