”Skolan ska anpassas efter barnen – inte tvärtom”

”Ibland frågar jag mig själv varför jag väljer att arbeta med en friskola när vi verkar i konstant motvind – men det som gör det värt det är att jag står så nära både elever, lärare och föräldrar och verkligen kan påverka”, säger Ina Angel, rektor för, och initiativtagare till, Båstad Montessori. ”Det går aldrig att luta sig tillbaka – varje dag kan innebära en ny utmaning. Jag skulle inte arbeta med det här om jag inte hade ett stort hjärta för barn”, tillägger hon.

 Varför startade du en friskola?
Jag utbildade mig inom montessoripedagogiken och hade samtidigt ett politiskt engagemang inom bland annat skolnämnden i Båstad. Tillsammans med en grupp andra föräldrar började vi diskutera möjligheten att utveckla den lokala montessoriföreningen till förskola, skola och fritidshem i samband med friskolereformen. Drivkraften var att vi ville ha en seriös verksamhet som var mer än bara lekskola. Mantrat bland politiker i Båstad var att det inte gick att driva små skolor – men vi har bevisat att det är fel. År 1993 startade vi montessoriskolan Asken, som blev Kristianstad läns första friskola.

Beskriv skolans profil!
Pedagogiken bygger på montessoriprinciperna. Centralt för all vår verksamhet är barnens, personalens och föräldrarnas inflytande och entusiasm. Barnet står alltid i fokus. Vårt mål är att varje barn ska vara starkt som individ och samtidigt tryggt och fungera i grupp. Vi använder oss av naturen som en självklar del av undervisningen. Vår verksamhet är lokaliserad i en ”Pippi Långstrump-miljö” på landet, vilket bidrar till en lugn och trygg miljö för våra barn.

Vad är du stoltast över?
Att vi ger alla barn möjlighet till en bra skola och en positiv inställning till lärande. I alla uppföljningar uppnår vi goda resultat – våra barn ligger alltid över både Båstad kommun och rikssnittet i nationella prov, trots att vi har många barn med stora behov. Sedan är det också viktigt att vi lyckas ge våra barn en god självkänsla. Vi har lyckats bygga en verksamhet som är anpassad efter barnen – och inte tvärtom. Jag är också stolt över att vi har ett bra rykte, en trygg ledning och styrelse samt duktig personal.

Vad är den största utmaningen idag?
Den största utmaningen är att få ihop ekonomin samt att få personal att trivas och stanna. Det finns stora fördelar med att ha verksamheten ute på landet – men det gör det svårare att rekrytera personal. Lärarlyftet tärde hårt på vår ekonomi, men vi tog oss igenom det. Ibland frågar jag mig själv varför jag väljer att jobba inom friskolan, jag har gått rektorsutbildning och skulle kunna få jobb inom den kommunala skolan. Men trots att verksamheten är som en akutmottagning med dagliga utmaningar och att det aldrig går att luta sig tillbaka är det värt det. Jag är nära både elever, föräldrar och lärare och kan verkligen påverka verksamheten. Men det går inte att arbeta med det här om man inte har ett stort hjärta för barn.

Fakta:
Båstad Montessori är en föräldraägd förening som bygger på montessoripedagogik. Centralt är barnens, personalens och föräldrarnas inflytande och entusiasm. Verksamheten grundades 1993, är belägen på Bjärehalvön och innefattar barnomsorg för barn från ett till fem år samt skola från förskoleklass upp till och med sjätte klass. Totalt har Båstad Montessori tre förskolor och en skola med fritids med 135 elever samt cirka 20 fasta medarbetare.

Läs mer om Sveriges skolpionjärer här.