23 oktober 2019

Friskolebloggen

ULLA HAMILTON / VD på Friskolornas riksförbund

Erik Helmerson skriver i dagens DN om det faktum att det är många barn från invandrarfamiljer som inte går i förskolor och att de därmed riskerar att inte lära sig det svenska språket. Detta med anledning av en nyhet i gårdagens Ekot om att det är många barn i invandrarfamiljer i framförallt storstäderna som inte går i förskolor.

Förskolor är som sagt var frivilligt. Jag vill dock passa på att påminna om att detta är ett område där regeringen och Skolverket bidrar till att öka olikheten mellan fristående och kommunala förskolor. Mot bakgrund av att ca 28 procent av landets förskolor är fristående verksamheter så är det minst sagt anmärkningsvärt att de inte kan få ta del av det statsbidrag som nu utlysts,  Statsbidraget för bättre språkutveckling i förskolan, vars syfte är att stärka språkutvecklingen i förskolan. 

På Skolverkets hemsida står följande:

”Vem kan söka statsbidraget?

Bidraget kan bara sökas av kommuner, men pengarna kan användas för insatser både inom kommunala och fristående förskolor. Fristående förskolor kan inte söka bidraget.

Vad ska statsbidraget användas till?

Statsbidraget får användas till:

    • insatser för att öka deltagandet i förskolan, särskilt av barn som har ett annat dagligt umgängesspråk i hemmet än svenska
    • särskilda språkutvecklande insatser
    • kompetensutveckling av förskolepersonal i språkutvecklande arbetssätt i svenska.”

Fristående verksamheter får således hoppas på att kommunerna som söker statsbidraget delar med sig av detsamma till fristående förskolor som har behov av att jobba med språkutveckling. Jag har inte sett att någon minister har varit ute och varit upprörd över denna uppenbart ojämlika och orättvisa hantering av barn som går i fristående förskolor jämfört med kommunala förskolor.

Hur vore det att se till att statsbidragen fördelas på lika villkor till fristående och kommunala förskolor så att alla de barn som faktiskt går i förskolor – oavsett  om det är kommunala eller fristående förskolor – får möjlighet att ta del av detta statsbidrag för språkutveckling?

Utformningen av statsbidraget är ett flagrant brott mot 73 punkts programmet så man kan undra vad centern och liberalerna gjort i denna fråga? Och uppenbarligen utsträcker sig inte utbildningsministerns omsorg till de barn som går i fristående förskolor och borde kunna få ta del av språkutvecklingsbidraget. Eller har hon en dold plan för att se till att kommunerna faktiskt delar med sig av det statsbidrag som de söker för den egna verksamheten?

/

Vem bryr sig om elever som behöver omfattande stöd?

17 juni 2024

Det är en minst sagt relevant fråga. Nu senast har det kommit en dom i Högsta domstolen, som innebär att

Varför måste skolor stängas?

11 juni 2024

Den rubricerade frågan är mycket relevant. Därför finns det skäl att ta reda på dess svar. I skoldebatten framförs det

Skolinspektionens skolenkät tydlig – lärare i friskolor trivs bättre

10 juni 2024

Skriver i dag på Expressen DEBATT. För fackförbundet Sveriges lärare är den så kallade marknadsskolan ett rött skynke. Många lärarstudenter

Insyn eller inte insyn – det är frågan

31 maj 2024

För över en månad sedan överlämnade den så kallade Skolinformationsutredningen sitt förslag till skolministern. Denna för friskolorna så viktiga utredning,