Friskolebloggen

ULLA HAMILTON / VD på Friskolornas riksförbund

32,9 procent av pojkarna som lämnar kommunala grundskolor har inte nått kunskapsmålen i ett, flera eller alla ämnen. Det är var tredje grabb! Det är ju helt förfärligt.

Idag presenterade Skolverket betygsstatistik för grundskolans åk 9. Det är en skrämmande läsning.  32,9 procent av pojkarna som lämnar kommunala grundskolor har inte nått kunskapsmålen i ett, flera eller alla ämnen. Det är var tredje grabb! Det är ju helt förfärligt.

28 procent av alla elever i kommunala skolor och 15 procent i friskolor.  Det är på tok för många även i friskolorna. Skolverket konstaterar att  18 600 elever, motsvarande 17,5 procent av eleverna som gick ut årkurs 9 i våras blev inte behöriga till gymnasieskolan. Behörigheten har sjunkit med 0,6 procentenheter sedan föregående läsår. Skolverkets nya statistik visar också att det är stora skillnader mellan elevgrupper. Behörigheten bland elever med högutbildade föräldrar är 17 procentenheter högre än bland elever vars föräldrar har kortare utbildning. Behörigheten bland flickor är 7,2 procentenheter högre än bland pojkar.

Hur vore det om den svenska skoldebatten fokuserade på vad som händer i dessa skolor i stället för att ägna sig åt att jaga friskolor?

 

SVT:s friskolekritiska vinkling sprack – men de körde ändå

19 september 2023

På tisdagen publicerade SVT Nyheter Småland ett nyhetsinslag om att Växjös kommunala skolor går back. Boven i dramat? Ja, enligt

Skolan som brottsplats – är skolan maktlös?

11 september 2023

Svenska Dagbladets kultursida hade i förra veckan en artikel av Linnea Lindquist om våldet i skolan och maktlösheten man kan

Håller skoldebatten på att bli allt mer relevant?

07 september 2023

Den senaste veckan har det förekommit ett antal intressanta artiklar i media som berör skolan, styrdokumenten, kunskapsresultaten och vad som

Varför är No Excuses inte ett självklart förhållningssätt i skolan?

31 augusti 2023

Näringslivets Skolforum arrangerade i veckan ett mycket intressant seminarium under rubriken ”Går det att lyfta kunskapsresultaten i utanförskapsskolorna?” Det var