Systematisk uppföljning av varje elevs kunskaper, fler vägar till läraryrket och starka band till forskning. Det är några rekommendationer från huvudmännens expertråd för skolutveckling.
Huvudmännens expertråd för skolutveckling, som tillsattes av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Friskolornas riksförbund, har nu kommit med sin rapport.
– Rapporten tar avstamp i det som ledamöterna sett fungerar i klassrummen, i förskolor och skolor och hos huvudmännen. Slutsatserna visar därmed hur man kan komma tillrätta med skolans utmaningar i praktiken. Rekommendationer från en så bred och kunnig grupp väger tungt, säger Lena Micko, ordförande för SKL.
– Det går att förbättra skolan utan stora reformer, till exempel genom att lära av andra och av vad forskningen säger fungerar. Och det är just erfarenheter av genomförd skolutveckling som har varit expertrådets fokus. Nu hoppas jag att många förskolor och skolor ska bli inspirerade av exemplen och anta utmaningen att höja kvaliteten och resultaten, säger Mikaela Valtersson, ordförande för Friskolornas riksförbund.
Sju områden
De 30 rekommendationerna och de konkreta exemplen finns inom sju områden:
- Lärarnas undervisning och arbetssätt
- Lärmiljön
- Läraryrket
- Ledarskap
- En lärande organisation
- Kulturer och värderingar
- Skolans infrastruktur för forskning och utveckling
Länkar
Expertrådets slutsatser och rekommendationer
Expertrådets debattartikel i Dagens Samhälle 2016-03-15
Fakta
Expertrådet sattes samman under sommaren 2015 med uppdraget från Sveriges Kommuner och Landsting och Friskolornas riksförbund att samla erfarenheter och att ge exempel på hur skolutveckling kan gå till i praktiken. Rådet har bestått av 22 skolchefer, forskare, rektorer och lärare.
Expertrådets arbetssätt ligger i linje med det som OECD, i sin rapport till regeringen 2015, pekat på att Sverige behöver bli bättre på att samla experter för att analysera och ta tillvara olika erfarenheter och forskningsresultat.
Utgångspunkten för Expertrådets arbete har varit de erfarenheter och kunskaper som ledamöterna har av att utveckla skolans verksamhet. Till skillnad från andra, till exempel Skolkommissionen, är utgångspunkten det som fungerar istället för det som inte fungerar. I rapporten finns en mängd exempel att inspireras av.
Kontakt
Elisabet Nihlfors, ordförande för Expertrådet och professor vid Uppsala universitet
070-167 95 83
Bodil Båvner, utredare, avdelningen för utbildning och arbetsmarknad
08-452 77 68, bodil.bavner@skl.se
Magnus Johansson, kommunikatör Friskolornas riksförbund
08-762 78 12, magnus.johansson@friskola.se