04 september 2015

      Nu startar SKL och Friskolornas riksförbund ett expertråd för att sprida praktiska erfarenheter från forskning inifrån skolan. Det är ett komplement till regeringens skolkommission.

      Nu startar SKL och Friskolornas riksförbund ett expertråd för att sprida praktiska erfarenheter från forskning inifrån skolan. Det är ett komplement till regeringens skolkommission.

      – I vårt expertråd deltar lärare, skolledare och forskare som har arbetat för att utveckla undervisning och arbetssätt. De bär på kunskap om forskningsgrundad skolutveckling, vilket OECD menar att Sverige behöver bli bättre på, säger Håkan Sörman, vd för SKL.

      – Vi behöver lyssna till de som har genomfört förändringarna i skolans värld och funderat över resultaten. Slutsatserna kommer vi att lämna till såväl våra medlemmar som till regeringen och Skolkommissionen, säger Mikaela Valtersson, ordförande för Friskolornas riksförbund.

      Skolutveckling på vetenskaplig grund

      Med Huvudmännens expertråd för skolutveckling vill SKL och Friskolornas riksförbund säkra att skolans utveckling baseras på goda analyser och vetenskaplig grund.

      I det inledande arbetet i regeringens Skolkommission saknas inslaget att dra nytta av de konkreta och lokala erfarenheterna från de som på ett systematiskt sätt har följt och studerat skolutveckling.

       

      Deltagare

      Expertrådet leds av Elisabet Nihlfors, professor vid Uppsala universitet.

      Övriga deltagare är (i bokstavsordning):

      Mikael Alexandersson, rektor för Högskolan i Halmstad

      Daniel Anderwall Sjöholm, lärare på T1-skolan i Linköping (F-6)

      Mike Bergström, lärare på Hagaskolan i Umeå (F-9)

      Robert Clark, rektor, Internationella Engelska skolan i Enskede

      Andreas Fejes, professor vid Linköpings universitet

      Sofie Lindén, Pedagogik- och utvecklingschef, Kunskapsskolan

      Jan Löwstedt, professor vid Stockholms universitet

      Victoria Malmgren, biträdande förskolechef i Kinda

      Per Marteus, rektor Byängsskolan i Täby (F-9 samt särskola)

      Fredrik Nordvall, förvaltningschef, Hallsbergs kommun

      Anette Olin, lektor vid Göteborgs universitet

      Astrid Pettersson, professor vid Stockholms universitet

      Marie Pilfalk, rektor, Broholmsskolan i Lidköping (åk F-9)

      Andreas Ryve, professor vid Mälardalens högskola

      Karin Rönnerman, professor vid Göteborgs universitet

      Helena Sagar, lektor i Kungsbacka kommun

      Marie Sandell, biträdande rektor Engelska skolan norr i Stockholm

      Daniel Sundberg, docent, Linnéuniversitetet

      Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö högskola

      Mats Tegmark, lektor vid Högskolan Dalarna

      Ann-Christine Wennergren, docent vid Högskolan i Halmstad

      Expertrådets första möte är idag fredag 4 september på SKL:s kansli i Stockholm.

      Hämta högupplöst bild på Mikaela Valtersson (nytt fönster)

      Kontakt:

      Magnus Johansson, kommunikatör, 08-762 78 12, magnus.johansson@friskola.se

      Vesna Prekopic: Så behöver skolan jobba mot brott

      20 september 2023

      Skolan är den vanligaste brottsplatsen för Sveriges unga. Vad behöver vi göra för att vända utvecklingen? På onsdagsmorgonen den 20

      SVT:s friskolekritiska vinkling sprack – men de körde ändå

      19 september 2023

      På tisdagen publicerade SVT Nyheter Småland ett nyhetsinslag om att Växjös kommunala skolor går back. Boven i dramat? Ja, enligt

      Så många svenskar vill behålla skolvalet

      11 september 2023

      Friskolor ifrågasätts ofta i debatten. Men en opinionsundersökning från Demoskop visar att stödet för det fria skolvalet är överväldigande bland

      Skolan som brottsplats – är skolan maktlös?

      11 september 2023

      Svenska Dagbladets kultursida hade i förra veckan en artikel av Linnea Lindquist om våldet i skolan och maktlösheten man kan