04 september 2015

      Nu startar SKL och Friskolornas riksförbund ett expertråd för att sprida praktiska erfarenheter från forskning inifrån skolan. Det är ett komplement till regeringens skolkommission.

      Nu startar SKL och Friskolornas riksförbund ett expertråd för att sprida praktiska erfarenheter från forskning inifrån skolan. Det är ett komplement till regeringens skolkommission.

      – I vårt expertråd deltar lärare, skolledare och forskare som har arbetat för att utveckla undervisning och arbetssätt. De bär på kunskap om forskningsgrundad skolutveckling, vilket OECD menar att Sverige behöver bli bättre på, säger Håkan Sörman, vd för SKL.

      – Vi behöver lyssna till de som har genomfört förändringarna i skolans värld och funderat över resultaten. Slutsatserna kommer vi att lämna till såväl våra medlemmar som till regeringen och Skolkommissionen, säger Mikaela Valtersson, ordförande för Friskolornas riksförbund.

      Skolutveckling på vetenskaplig grund

      Med Huvudmännens expertråd för skolutveckling vill SKL och Friskolornas riksförbund säkra att skolans utveckling baseras på goda analyser och vetenskaplig grund.

      I det inledande arbetet i regeringens Skolkommission saknas inslaget att dra nytta av de konkreta och lokala erfarenheterna från de som på ett systematiskt sätt har följt och studerat skolutveckling.

       

      Deltagare

      Expertrådet leds av Elisabet Nihlfors, professor vid Uppsala universitet.

      Övriga deltagare är (i bokstavsordning):

      Mikael Alexandersson, rektor för Högskolan i Halmstad

      Daniel Anderwall Sjöholm, lärare på T1-skolan i Linköping (F-6)

      Mike Bergström, lärare på Hagaskolan i Umeå (F-9)

      Robert Clark, rektor, Internationella Engelska skolan i Enskede

      Andreas Fejes, professor vid Linköpings universitet

      Sofie Lindén, Pedagogik- och utvecklingschef, Kunskapsskolan

      Jan Löwstedt, professor vid Stockholms universitet

      Victoria Malmgren, biträdande förskolechef i Kinda

      Per Marteus, rektor Byängsskolan i Täby (F-9 samt särskola)

      Fredrik Nordvall, förvaltningschef, Hallsbergs kommun

      Anette Olin, lektor vid Göteborgs universitet

      Astrid Pettersson, professor vid Stockholms universitet

      Marie Pilfalk, rektor, Broholmsskolan i Lidköping (åk F-9)

      Andreas Ryve, professor vid Mälardalens högskola

      Karin Rönnerman, professor vid Göteborgs universitet

      Helena Sagar, lektor i Kungsbacka kommun

      Marie Sandell, biträdande rektor Engelska skolan norr i Stockholm

      Daniel Sundberg, docent, Linnéuniversitetet

      Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö högskola

      Mats Tegmark, lektor vid Högskolan Dalarna

      Ann-Christine Wennergren, docent vid Högskolan i Halmstad

      Expertrådets första möte är idag fredag 4 september på SKL:s kansli i Stockholm.

      Hämta högupplöst bild på Mikaela Valtersson (nytt fönster)

      Kontakt:

      Magnus Johansson, kommunikatör, 08-762 78 12, magnus.johansson@friskola.se

      Utökad kontroll av uppgifter i belastningsregistret

      17 juni 2024

      Friskolornas riksförbunds yttrande över promemorian Utökad kontroll av uppgifter i belastningsregistret U2024/01028 Ladda ned hela remissvaret Remissvar FR_pm Utökad kontroll

      Vem bryr sig om elever som behöver omfattande stöd?

      17 juni 2024

      Det är en minst sagt relevant fråga. Nu senast har det kommit en dom i Högsta domstolen, som innebär att

      Informationsträffar Almega

      13 juni 2024

      Den 13 juni höll vi tre webbinarier för de medlemmar som vill veta mer om vad ett medlemskap i Almega

      Varför måste skolor stängas?

      11 juni 2024

      Den rubricerade frågan är mycket relevant. Därför finns det skäl att ta reda på dess svar. I skoldebatten framförs det