Andras rapporter


Nationell benchmarkingstudie om effektiviteten inom svensk grundskola

SVENSKT NÄRINGSLIV | PWC har på uppdrag av Svenskt Näringsliv skrivit en rapport där en metod för att utvärdera effektiviteten i skolan utvecklats. Rapporten studerar både effektivitet i nuläget och hur kommuner har förändrats över tid. Metoden appliceras även på Kunskapsskolan. I rapporten görs även en genomgång av vad som kännetecknar de effektiva kommunerna och Kunskapsskolan.

Vinstbegränsning i välfärden – Om Välfärdsutredningens utgångspunkter och de samhällsekonomiska konsekvenserna av att begränsa välfärdsföretagens vinster

SVENSKT NÄRINGSLIV 2016 | I rapporten granskas bl a de motiv som regeringen angett för Välfärdsutredningens uppdrag att föreslå vinstregleringar för företagen inom välfärdssektorn. Regeringen har angett tre huvudmotiv. - vinstutdelning innebär ett betydande läckage av skattemedel, - välfärdsföretagen gör mycket höga vinster, - vinstsyfte hämmar kvaliteten hos vinstdrivande företag.

Avkastning på bokfört operativt kapital i välfärdsbolag

PwC 2016 | PwC har på Svenskt Näringslivs uppdrag i denna rapport gjort en oberoende analys av det vinsttak för välfärdsföretag som föreslås i Välfärdsutredningen ”Ordning och reda i välfärden” (SOU 2016:78). PwC har genom analyser presenterade i rapporten kommit fram till bl a att förslaget om vinsttak för välfärdsbranschen i praktiken blir ett vinstförbud för de allra flesta företagen. Detta beror på att när vinsttaket sätts i relation till välfärdsföretagen låga bokförda operativa kapital blir den tillåtna rörelsemarginalen så låg att förslaget i praktiken kan betraktas som ett vinstförbud.

Friskolorna och PISA

ECEPR 2016 | Elever i fristående skolor presterar signifikant bättre än elever i kommunala skolor i PISA 2012. Analysen indikerar att elever i fristående skolor presterar cirka 18 PISA-poäng högre i läsförståelse, 10 PISA-poäng högre i matematik och 14 PISA-poäng högre i naturvetenskap jämfört med elever i kommunala skolor, efter att bakgrundsvariablerna hålls konstant. Det innebär att elever i fristående skolor ligger drygt 2 månader före i matematik, 3 månader före i naturvetenskap och 4 månader före i läsförståelse jämfört med elever i kommunala skolor.

Friskolor startas oftare i invandrartäta områden

ESO 2016 | En ny ESO-rapport visar att friskolor oftare etableras i områden med många högutbildade – men också i invandrartäta områden. Friskolor etableras också i högre utsträckning i områden där intäkterna förväntas bli högre och lokalkostnaderna lägre. Men förvånande nog tycks inte vinstsyftande friskolor påverkas av de ekonomiska förutsättningarna när de väljer var de etablerar sig.

Visa fler…