Lika villkor

Ämne: Lika villkor


Remissvar: Bättre skydd mot diskriminering (SOU 2016:87)

Friskolornas riksförbund tillstyrker bland annat förslagen om att samordna tillsyn över bestämmelserna om diskriminering och annan kränkande behandling i skolan till Skolinspektionen. Förbundet avstyrker förslaget om att diskrimineringsersättning ska gälla för både diskriminering och annan kränkande behandling. Både diskrimineringsersättning och skadestånd för annan kränkande behandling ska beräknas utifrån dagens gällande bestämmelser och praxis.

Remissvar: Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera (SOU 2016:94)

Friskolornas riksförbund skriver att utredningen har haft ett mycket viktigt uppdrag. Elevers problematiska skolfrånvaro är ett mycket allvarligt och sorgligt samhällsproblem. Skolor och hemkommunen har ett mycket stort ansvar, men det finns fler aktörer som måste få till en fungerande samverkan för att det ska fungera på bästa sätt. Utredningens utgångspunkt att vårdnadshavare, hälso- och sjukvård samt socialtjänst behöver involveras för att frånvaro ska kunna vändas till närvaro är viktig. När författningsförslag föreslås är det viktigt att de inte blir för detaljstyrande och går för långt i ”hur-frågor”.

Remissvar: Översyn av ersättning till kommuner och landsting för s.k. dold mervärdesskatt (SOU 2015:93)

Friskolornas riksförbund anser att starka skäl talar för att tillsätta en ny utredning som på ett grundligt sätt undersöker de verkliga förhållandena. Momsschablonersättningen bör under tiden behållas oförändrad. Förbundet vill lyfta fram förslag på andra lösningar som ligger i linje med utredningens syfte om konkurrensneutralitet: ersätt fristående förskolor och skolor för den faktiska momsen som betalas och gör utbildningsverksamhet momspliktigt.

Friskolornas riksförbunds yttrande över huvudbetänkandet Långtidsutredningen (SOU 2015:104), dnr Fi2016/00169/BaS

Friskolornas riksförbund lyfter bland annat fram ett stort behov av att privata aktörer får bistå i arbetet med att tillgodose de påvisade behov som finns inom förskola och skola, något som i sin tur kan leda till ett effektivare resursutnyttjande. Dessutom att det krävs bättre möjligheter till undervisningsentreprenader mellan skolhuvudmän och med andra aktörer. Förbundet instämmer också i utredningens påpekande att regelverk inte får diskriminera mellan befintliga och potentiella aktörer, företagsformer, affärsmodeller eller tekniker.

Visa fler…