Ledarskap

Ämne: Ledarskap


Rektors betydelse för skola, elever och lärare

En rektor leder en komplex och kunskapsintensiv organisation: Rektorn leder det pedagogiska arbetet vid en skola; är chef över lärare och övrig personal; har det övergripande ansvaret för att elever når de nationella målen. IFAU har analyserat hur viktig rektorn är för hur väl en skola fungerar. Studien visar att rektorns ledarskap har betydelse för elevers studieprestationer; för lönespridning och vilka lärare som arbetar på skolan; för arbetsmiljön i skolan i termer av personalomsättning och långtidssjukskrivning. Det är däremot svårt att karaktärisera och förklara ledarskapet på välfungerande skolor. Det är också svårt att karaktärisera framgångsrika rektorer med observerbara data som t.ex. rektorers utbildnings- och professionella bakgrund. Rektorer på små skolor, på friskolor och på skolor som möter mer konkurrens har större utrymme att påverka elevers studieresultat.

Huvudmannens styrning av grundskolan

SKOLINSPEKTIONEN 2015 | Fem av sex huvudmän behöver utveckla sin styrning med syfte att nå de nationella målen för grundskolan. Men Skolinspektionen har också sett exempel på framgångsrik utvärderingsmässig styrning genom det kvalitetsarbete som bedrivs hos en del huvudmän. Det är huvudmän som har en tydlig struktur på sitt kvalitetsarbete, som styr med fokus på de nationella målen och som förankrar arbetet på alla nivåer. Fem av de sex huvudmän som klarar granskningen utan krav på åtgärder är fristående – fyra koncerner och en mindre.

SNS Analys nr 31. Styrning och ledning i skolan

Det finns ett tydligt samband mellan ledningskvalitet och elevernas skolprestationer. Det visar en ny internationell studie som SNS (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle) presenterade under onsdagen. Sambandet är minst dubbelt så starkt som det mellan lärarnas kompetens och elevresultat och hela tio gånger starkare än kopplingen mellan klasstorlek och elevresultat. När offentliga, fristående och helt privata skolor jämfördes visade det sig att friskolorna hade bäst ledning. Särskilt i Sverige utmärker sig friskolorna i jämförelse med de offentliga skolorna. Och skillnaden har inte att göra med vilka elever som går på skolan eller vilket område skolan ligger.
- Friskolorna utmärker sig särskilt vad gäller ledarskap och ansvarsutkrävande. Det är vanligare att rektorer vid fristående skolor har en långsiktig strategi för skolan. De hålls också i högre grad ansvariga för elevernas prestationer av skolornas huvudmän, säger Nicholas Bloom, Stanfordprofessor och en av forskarna bakom studien.